Är domännamnsindustrin bra eller dålig?
I förra veckan skrev Dagens Industri om den svenska domännamnsindustrin och att den omsätter 100 miljoner. 100 miljoner! Det är inte småsummor för det som vid första anblicken ser ut som ett par bokstäver. Men såklart är det mycket mer än så.
Egentligen kan man aldrig registrera för många domäner. Jag har flertalet gånger sett olyckliga företag och organisationer strunta i att registrera och det har de ofta bittert fått ångra. Om de ens kan få tag i registratorn så vill denne ofta ha ordentliga summor för att släppa ifrån sig de livsviktiga bokstäverna. Med tanke på att registreringen max kostar några hundralappar så blir det lätt en dålig affär att strunta i det.
Likadant ska man passa sig för att släppa gamla domäner man “inte behöver längre”. Om du har drivit en framgångsrik sajt är risken stor att någon annan köper den domän du struntat i att betala för och fyller på med innehåll du inte riktigt tänkt dig från början. Den besökare som inte vet att du har lagt ner sajten kommer att undra vad du egentligen håller på med och kom ihåg att många länkar till sajten kan liggar kvar – och refererar till dig!
Förra året blev en svensk domän såld för 600.000:-, enligt artikeln. Den kostade förmodligen cirka 200 spänn att skaffa. Och ytterligare en hundring om året att hålla igång.
Det – är en bra affär. Och det kan vara på din bekostnad.
Share This Post
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Leave a Reply