Ballous reflektion från Webbdagarna
Ballou (och många andra) var på plats på Webbdagarna i Växjö igår.
Dagen inleddes av Internetworlds chefredaktör Magnus Höij som också var moderator under dagen. Fokus låg på kommunikation, digitala medier och affärsnyttan av den digitala revolutionen.
De flesta föreläsarna under dagen berörde på ett eller annat sätt utvecklingen kring sociala medier och dess vara eller icke vara, samtliga var överens om att medier som Facebook, Twitter, Instagram, bloggar och liknande blir allt viktigare i kommersiella sammanhang. En av de viktigaste punkterna som togs upp runt digital närvaro var trovärdighet och hur vi måste skapa en känsla av detta i allt från design av vår webbplats till språkval och även vad vi förmedlar i form av tjänster och produkter. Trovärdighet, att skapa nyfikenhet och användarfokus var återkommande punkter för alla typer av digitala medier och det handlade mycket om hur snabbt människor tappar intresset och hur viktigt det är att presentera rätt saker för rätt målgrupp.
Senare under dagen fick vi lyssna till vikten av retorik även på webben och att det inte alltid är vad vi säger utan hur vi säger det som är intressant. Det var riktigt spännande att se hur vi kan påverka med små detaljer.
Kalmarföretaget Easyfy, som jobbar med utveckling med fokus på integration och automation, delade med sig av sina erfarenheter kring e-handel.
Gustaf Josefsson var nog den största inspiratören under gårdagen! En entreprenör ut i fingerspetsarna som lyfte fram vikten av att ständigt utvecklas och att våga testa och misslyckas på vägen. Han lyfte bland annat fram att Rovio hade lanserat över 60 spel på Applestore innan Angry Birds och inget av dessa blev någon större framgång. Men de fortsatte försöka och hur framgångsrika dom är idag känner nog dom flesta till!
Adobe och reklambyrån Abby Norm berättade om deras kampanj Creative Day som är ett exempel på extremt lyckad digital marknadsföring. De hade i uppdrag att samla 12 000 kreatörer i norden till ett livesänt webbevent och en tajt budget för att lösa uppgiften. Kan tilläggas att de tidigare som mest haft totalt 7 000 besökare och då var det en förinspelad presentation och besöken spridda under en vecka! Lösningen blev att producera ett humoristisk och intressant filmklipp som folk självmant skulle vilja sprida och dela med sig av – och det gjorde de! Klippet på Youtube visades över 12 miljoner gånger under första veckan och antalet deltagare som sen deltog i deras direktsända event överträffade målet med 600% trots att målsättningen redan från början var högt satt. Något som är intressant är att detta och andra populära klipp, t ex Volvos reklam med van Dammes ”episka” split, även sprids flitigt av webbredaktioner och förmedlas som nyheter vilket ger ett rejält marknadsföringsvärde utan kostnad.
Vi avslutar med ett citat från Jocke Jardenbergs föreläsning;
“Be honest and do good shit!”
Han har ju verkligen en poäng där. Att vara transparent och uppriktig så långt det är möjligt och att alltid vilja leverera och prestera så bra det bara går känns som en schysst filosofi både i jobbet och privat.
/Tommy Wiblom – säljare
Share This Post
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Leave a Reply