Domännamn viktigare än registrerat varumärke?
Ja, det blir alltid lite vanskligt när man ställer två saker mot varann och pekar ut den ena som viktigare än den andra. Men faktum är att den traditionella varumärkesbranschen fortfarande påfallande ofta glömmer bort domännamnets vikt – både för att hamna högt upp på sökmotorer som Google men också för att helt enkelt skydda det på nätet.
Det finns nämligen en enkel regel: det du inte registrerar i dag, registrerar någon annan i morgon.
Att registrera ett varumärke kan vara en lång och kostsam process – att registrera ett domännamn tar 2 minuter och kostar allt från en till några hundralappar, beroende på suffix (.com, .se, .nu och så vidare). Så fort en produkt eller ett etablerat begrepp börjar användas på ert bolag är det faktiskt dags att muta in domänen – och behålla den.
Det finns flera exempel, även i Sverige, på varumärken som missat detta. Att nyligen byggda arenan i rikets tredje stad, Malmö Arena, inte äger domänen malmoarena.se känner många till. När man satt och filade på namnet glömde man kika på nätet men hade isåfall sett att en liten ekonomisk förening redan satt på adressen. Samma ekonomiska förening hade i sin tur glömt att registrera malmoarena.com, varför den nu leder direkt till hockey- och nöjesarenan.
SAP är ett stort konsult- och mjukvarubolag som utvecklar och projektleder affärssystem för större organisationer. De bildades 1972 och var alltså högst verksamma när Internet slog igenom. Ändå sitter man i dag inte på domänen sap.se – det gör istället Sveriges största politiska parti, Socialdemokratiska Arbetarepartiet – och de använder den såklart som en viktig plattform i höstens valarbete.
Och visst; för företag och organisationer av den här storleken gör det kanske inte så mycket rent marknadsmässigt (även om det förmodligen svider lite ibland) – de syns ändå – men för den lilla organisationen eller enmansfirman kan det ha all betydelse att domännamnet verkligen är deras.
Det finns exempel på att domännappare registrerat domäner med samma namn som ett nyregistrerat företag bara en eller två dagar efter det att namnet godkänts hos Bolagsverket – alltså direkt när beslutet är offentligt. Det kan då hända att domänen är tagen redan innan personen som registrerat företag ens tagit emot beskedet postledes och därmed vet om att namnet gått igenom.
Så vill du vara säker – registrera domänen i god tid.
Kostnaden för domänen kan vara hundrafalt gånger mindre än kostnaden att få “tillbaka” den.
Share This Post
Comments (1)
Leave a Reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Intressant inlägg. Håller helt och hållet med. Så fort jag har ett projekt som jag vet att jag kommer att starta, registrerar jag alltid det mest relevanta domännamnet. Kostnaden för att registrera ett domännamn sparar man in på att köpa två öl mindre en utekväll, som jag ser det 🙂