Flytten från Spray var gratis
Utmärkta tidningen Internetworld har uppmärksammat vår enorma flytt av domäner och konton från Spray. Vi har under några veckor hanterat tusentals konton och domänflyttar och är mäkta nöjda med vår insats. Och att döma av era kommentarer i slutänden så är de flesta av er det också.
I normala fall kommenterar vi inte enskilda fall men när det gäller Internetworlds artikel kan det ändå vara på sin plats att förklara att flytten från Spray till Ballou faktiskt var gratis. Enligt artikeln ska kunden ha fått en faktura på 2.600 kronor, vilket inte riktigt stämmer. Tidigare hade kunden ett antal tjänster hos Spray men kostnaden för dessa tjänster räknades bort då kunden inte ville fortsätta med dem.
Det vi skickat slutgiltig faktura för är förlängningen av elva stycken domäner för en ungefärlig kostnad av 69 kronor styck – olyckligtvis stod det “domänflytt” på fakturan, vilket inte är korrekt. Det handlade alltså om domänförlängningar; själva flytten av konto, innehåll och domäner har varit helt kostnadsfritt.
Share This Post
Comments (13)
Leave a Reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Att det stod domänflytt gör väl sak samma. Synd bara att det står 69:- istället för det priset jag blev informerad om.
Har jag UPPREPADE gånger frågadt om det är SAMMA pris som Spray kan man ju nästan börja lita på er.
“Hej!
Ja du får samma pris som du har haft hos spray såvida du inte har ändat något i din beställning.
p.s Är du f d Spraykund och har frågor? Kolla in vår FAQ http://support.ballou.se/faq
Med vänliga hälsningar
Helen
Ballou – Hosting Intelligence”
Kul. Skitkul. Småpengar men det är en principfråga.
För mig handlar det inte om småpengar, ca 9000:- ryker på ett bräde eftersom
Ballou tvångsförnyar samtliga mina domäner oavsett om de har gått ut eller inte
eftersom de hävdar att det måste göras i samband med flytten från den tidigare registraren
dvs det är en kostnad som uppstår i samband med flytten.
Denna kostnad i samband med flytten informerade man väldigt lite om jämfört med hur mycket
GRATIS allting var för just för flytten till ballou från spray..
läser man det som Jonas Gustafsson , vd på Ballou, säger i artikeln på
idg.se
“Att domänen borde räknas in i flytten tycker han är självklart.”
“– Det framgår till och med av fakturan att det handlar om en flytt av domän.”
jaaa just det Jonas,….flytten skulle ju vara gratis ?!!!?
En gratis flytt för mig innbär att alliting är som vanligt på det nya stället
dvs man förlänger en domän när det är dags.
trots att vd:n Jonas säger:
====================
– “Möjligtvis att det varit otydlig information i vissa lägen”
säger kundtjänst att det stått klart och tydligt att det var så här !
vem bestämmer egentligen undrar jag?
trots att vd:n Jonas säger:
===================
-det var en flytt ,det framgår till och med av fakturan
kundtjänst på ballou säger att det är inte fakturat någon flytt !
det ska vara förlängning men vägrar att skriva ut en ny korrekt faktura…
vem bestämmer egentligen undrar jag ?
Snacka om att man får en dålig smak i munnen efter kontakten med Ballou.
Vi känner oss helt klart lurade.
Micke: Fyfan. Jag känner med dig.
Just nu väntar jag på avtalet jag har godkänt som tydligen innehöll prisinformationen, enligt samtal.
Jag talade med dom vid 10:00 imorse och det skulle mailas till mig.
Jag måste erkänna att jag funderar vad dom använder för mailsystem då jag inte fått nåt ännu.
Hittar du nåt annat bra ställe att parkera dina domäner får du gärna ropa till, jag flyr Ballou så snart som möjligt om dom ska hålla på såhär.
Micke Lundgren:
thanx, samma här väntar också på informationen hade ju hoppats att Ballou skulle vilja ha nöjda kunder som stannade kvar men vi får väl se hur det slutar.
Väntar du på “avtalet innehållande priser” så får du nog ringa och tjata.
Det fick jag göra.
Fick dock aldrig nån förklaring av fakturaavdelningen till att dom tog ett annat pris än vad dom gick ut med så nu väntar jag på telefonsamtal (och förhoppningsvis en förklaring, ursäkt och ny faktura) från självaste Jonas Gustafsson.
F ö så var “avtalet innehållande priser” inget annat än en bekräftelse på din order med hänvisning till deras priser i FAQ:en.
Hej igen !
jag har inte fått någon information från Susanne på deras kundtjänst än vilket hon lovade att skicka.
inte ska man väl behöva ringa och tjata ?
Undrar om det verkligen håller juridiskt. Det är ju det som man går och väntar på att få se.
Jag har haft mailkontakt med Jonas Gustafsson men det verkar som han inte bryr sig om att kunderna känner sig lurade eftersom ingen förändring i situationen har skett. Han försökte bara igen reda ut om det vara en flytt eller en förnyelse.
Frågan kvarstår varför en kostnad som uppstår i samband med flytten inte är den som Ballou ska stå för om det ska vara gratis för kunden med flytt.
Hej Micke och Micke,
Det är tråkigt att ni inte är nöjda med flytten men vi kommer säkert att kunna reda ut det med hjälp av vår support, eller med mej för den delen.
Vad gäller mina citat i den andra kommentaren så blandar du ihop lite grann av vad jag och Fredrik sagt, kolla igen så ser du vem som säger vad.
Grunderbjudandet var att flytten av konton, data, e-postmeddelanden och allt som följer med din webbplats eller din domän var gratis. Att förnya domänerna är dock inte gratis – och vid sådana här flyttar måste det göras. Det framgick också i orderbekräftelser både On-line och i den som skickades, att en förlängning skulle ske, så också på den sajt med frågor och svar som fortfarande finns uppe inkl. priserna. Vi har försökt förtydliga förnyelsen av domänerna och det är tråkigt om ni missat denna punkt.
Den informationen som vår kundtjänst skulle skicka till en av Er, den är skickad som utlovat, men till den e-post adress som står som ansvarig för avtalet.
->Jonas Gustafsson: hur kan du säga att flytten var gratis när det kommit ut fakturor på rena fantasisummor? Vår “flyttfaktura” var på 1600:- (med tillägg som vi inte beställt, ex e-butiker) och nu kommer månadsfakturor (för 3 hobbysiter) på 1200:-?
Jag lät det gå tid för jag trodde att ni kanske tagit på er för mycket och behövde tid att komma ikapp. Ni skulle inse att ni gjort fel och fixat all retroaktivt.
Tyvärr verkar det inte vara läget och ni är inte överhopade utan totalt inkompetenta.
Hej Lisa, verkar inte som Jonas Gustafsson vill behålla sina kunder. Men han har väl pengapåsen framför sig som känns bra i famnen.
Hej! Nu svarade jag Lisa redan den 6/7 i ett mail och bad henne kontakta vår kundtjänst på support@ballou.se för att redan ut eventuella frågetecken.
Ha en fortsatt bra sommar.
Hej! Jag är inte heller direkt nöjd med flytten. Information skulle komma kontinuerligt lovade man i ett mail 31 mars, men inget har kommit sedan dess. Tre timmar har man öppet på kundtjänst, inte lätt att komma fram de dagar man lyckas komma ifrån vid den tiden. Jag undrar hur mycket man ska behöva betala. Betalade förnyelse av domän till Spray i januari och sedan igen till Ballou i april. Därefter kom ytterligare en räkning på 600 som jag inte har betalt då jag antog att ett fel begåtts. Nu har jag försökt nå kundtjänst igen eftersom jag fått påminnelse på min räkning, men det var ju stängt såklart. Vad betalar jag för undrar jag och varför ska jag betala flera gånger?! Förstår inte heller hur jag ska nå min domäninformation via Ballous hemsida. Rena röran. Hjälp mig bort!!
Natalie! Har Du pengar innestående hos Spray så skall detta återbetalas av Spray, om Du kontaktar oss på support@ballou.se så skall Du få information om vart du vänder dig.
Vi har kortare telefontid nu under några sommarveckor, från 09.00 till 15.00, men support finns fram till 21.00 alla dagar i veckan via ovan nämnda e-post adress. Hör av dig till kundtjänst så skall du såklart få hjälp.