Google AdWords nybörjartips – del 1
I vår artikelserie där vi tipsar om hur er hemsida ska klättra hos Google.se mer effektivt tar vi nu ett hopp in i Google AdWords-världen. Det är ett gästinlägg skrivet av Joachim Fredriksson som äger webb- och SEO-byrån J.F. HemsidePortalen.se.
Fällor att akta sig för som nybörjare
Det kan vara klurigt när man är ny användare av Google AdWords att veta hur alla inställningar skall vara. Det riktiga tipset är att man inte ska ge sig på Google AdWords om man inte behärskar det ordentligt. Idag finns så pass många inställningar att de flesta dribblar bort sig själva i djungeln.
De allra flesta tjänar på att ta in en konsult som är duktig. Jag brukar råda att hellre välja någon som ger kvalitet istället för kvantitet. D.v.s. någon som tar lite mer betalt men som då gör ett bättre jobb. Många går till billigast möjliga, men i längden blir det ofta en björntjänst för att resultaten uteblir och kampanjen i förhållande till intäkter blir för hög. Att välja AdWords-konsult är en fråga för sig som jag lämnar nu.
Om du ändå väljer att ge dig på detta område utan så stor kunskap och erfarenhet följer här ett av de mest grundläggande tipsen.
Många gånger när småföretagare hör av sig till mig och vill att jag tar över deras AdWords-kampanjer brukar man kunna få bort kostnader som går rakt in i ett onödigt svart hål på ett väldigt enkelt sätt.
OBS! Följande tips är inte lag eller regel! Utan mer att den passar generellt sätt för de flesta små- upp till mellanföretagsstorleken.
Jag ska börja med att beskriva de olika nätverken man kan synas på hos Google AdWords kort och koncist. Om du inte följer med så här långt att det finns nätverk så råder jag dig ännu starkare att gå till en som kan det här. Det kan bli väldigt dyrt om man inte vet vad man gör i AdWords idag.
SÖK-nätverket:
SÖK-nätverket är alltså själva www.google.se. När man skriver in sökord och sökfraser så dyker det upp annonser högst upp och ibland längst ner, samt i sidopanelen till höger. Det är alltså så du syns på SÖK-nätverket!
Det här nätverket är det primära om man vill sälja tjänster eller produkter direkt och omedelbart till slutkund. Du når här ut till kunder som söker efter produkter och tjänster och är beredda att slutföra köp eller konvertering som är termen som oftast används.
Om du inte har en väldigt stor organisation så är det det här nätverket som du ska inrikta dig på. Motivering och argument kommer längre ner.
DISPLAY-nätverket:
DISPLAY-nätverket är så kallade sökpartners, alltså andra hemsidor och webbshopar som gått med i ett program som kallas Google AdSense och alltså visar Google AdWords-annonser på sina hemsidor och shopar. Även hemsidor och shopar som har integrerat sökfält från Google. Det är såväl privata sidor som företagssidor. I det här nätverket är det alltså inte på själva www.google.se du syns, utan just hos samarbetspartners sidor.
Det här nätverket är, enkelt förklarat, till mer för att bygga varumärke än att sälja slutprodukter eller tjänster. Är du ett stort företag eller har stora ekonomiska muskler så är det här ett bra nätverk att synas på. Genom att synas på DISPLAY-nätverket når du ut till enormt många platser på nätet, dina annonser sprids som löpeld över nätet och visas där de passar in i sammanhanget. Du kan göra fantastiskt precisa inställningar, men som sagt, är du nybörjare kan detta nätverk istället bli en fälla.
Argumentering:
Om ditt företag är litet och du enbart vill sälja produkter och tjänster direkt så ska du inrikta dig på SÖK-nätverket enbart. Att bygga varumärke är jättetrevligt, men det kostar otroliga summor. Varumärksbygge lönar sig i längden och oftast är inte satsningsperiod och inkasseringsperiod under samma tidpunkt. Och kostnaden är inte liten utan det kan dundra på om du inte vet hur du gör inställningar. Är det verkligen värt det för dig som liten företagare? Jag brukar kunna dra ner kostnaden med 25-50% när jag kommer in, genom att enbart kryssa bort att synas i DISPLAY-nätverket.
Dessutom blir statistiken genast mycket bättre då DISPLAY-nätverket inte leder till köp på samma sätt.
Hur du ändrar och väljer vilka nätverk du vill vara synlig i:
Det handlar om inställningarna för att annonsera inom SÖK-nätverket eller/och DISPLAY-nätverket. Du når inställningen via ”Inställningar/Alla inställningar” när du är inloggad på kontot. Under Typ, väljer du: Söknätverket – Alla funktioner. Under Nätverk: Klicka på Redigera och klicka ur checkboxen ”Inkludera sökpartner”
Lycka till!
Joachim Fredriksson J.F. HemsidePortalen.se
Vill du ha hjälp med din internet-marknadsföring eller gå en kurs hur man lär sig SEO eller Google AdWords? Gå då någon av våra distanskurser, i samarbete med kurser.se. Läs mer och anmäl dig här: http://www.kurser.se/skola/j-f-hemsideportalen-16462 . Om du vill fråga mig något går det bra att kontakta mig direkt via formuläret på: http://hemsideportalen.se/kontakt/
Share This Post
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Leave a Reply