Hur du behåller dina befintliga ehandelskunder
Det kan kosta upp till åtta gånger mer att rekrytera nya kunder än att få tidigare kunder att handla hos dig igen. Med det sagt betyder det inte att det är enkelt att få befintliga kunder att handla igen, allt handlar om hur väl du jobbar på relationen med kunderna. Att arbeta med relationsförbättrande aktiviteter borde vara ett av dina huvudfokus för din verksamhet, för ju bättre du är på att skapa bra kundrelationer desto fler återkommande kunder får du.
Här följer några tips på hur du kan arbeta med kundrelationer:
Håll kontakten med dina kunder
Även om en kund gör ett köp hos dig är det mycket lätt att glömma bort din butik efter ett par veckor – av flera skäl; kunden kan helt enkelt glömma bort, nya konkurrenter dyker upp, kunden ser andra erbjudanden. Genom att hålla kontakten med dina kunder försäkrar du dig om att kunderna fortsätter ha din butik ”Top Of Mind” i bakhuvudet. Det finns idag flera olika sätt du kan jobba med för att bibehålla en bra kontakt med kunderna exempelvis månatliga nyhetsbrev, kampanjerbjudanden och använda social medier såsom blogg, Facebook och Twitter.
Uppmuntra kunderna att höra av sig med synpunkter
Genom att be kunder höra av sig med synpunkter håller du dem engagerade samt så hjälper de dig att hitta problem med sajten väldigt fort. Be kunderna ge dig synpunkter på sajten både när du pratar med dem i telefonen och när du får mail från dem. Du kan även utföra utvärderingar, där du ber kunderna svara på ett antal frågor rörande din verksamhet, exempelvis en gång per kvartal.
Låt kundservice vara en viktig del av din verksamhet
Det är många företag som ignorer betydelsen av kundservice, se till att du inte gör samma misstag. Tänk på att när kunderna hör av sig till dig så skapar de sig en bild av företaget genom ditt bemötande. Se till att ha rutiner för olika typer av kundärenden t.ex. reklamationer, garantier, returer. Kom ihåg att en glad kund är en bra kund!
Se till att vara konkurrenskraftig
Övervaka dina konkurrenter väl och se till att dina produkter har marknadsanpassade priser, tänk på att konkurrenterna bara är ett klick bort för kunden. Dessutom ska du hålla ett öga öppet för nya produkter och möjligheter som kan öka din försäljning.
Belöna dina kunder
Något som oftast är effektivt och uppskattat av kunderna är att erbjuda en rabatt på deras nästa köp från din butik. Erbjudandet kommer hjälpa kunden att lättare komma ihåg din butik. De kunder som redan är återkommande behöver även de uppmuntras med specielerbjudanden eller rabatter.
Share This Post
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Leave a Reply