Misslyckad uppdatering av en server
I går körde vi en schemalagd uppdatering av våra Windowsservrar och denna gick precis som den skulle sånär som på en enda server. Resultatet av uppdateringen blev att inga tjänster på aktuell server kunde startas eller aktiveras. Microsoft Support var inkopplade under torsdagen men hade tyvärr inga genvägar att rekommendera. Vi valde därför att sätta upp en ny parallell miljö och återställa informationen från säkerhetskopiorna.
Vid första försöket att göra en systemåterställning på ny hårdvara blev inte resultatet det önskade. Vi valde då att flytta berörda hemsidor till en av våra existerande virtuella miljöer. Tidigt i morse fick vi igång det mesta igen och i skrivande stund saknas bara ett antal databaskopplingar vi kommer att återställa manuellt.
Alla berörda kunder är meddelade personligen, inga data är förlorade men vi är medvetna att den totala nertiden innebär problem. Just nu arbetar vi kontinuerligt vidare med att få igång allt igen och vi kommer även att föra diskussioner med Microsoft hur vi undviker dessa problem i framtiden samt hur vi kan påskynda en migrering till virtuell miljö.
Vi beklagar givetvis olägenheten.
Share This Post
Comments (2)
Leave a Reply
Leave a Reply to Jonas Gustafsson Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Använder ni ingen testmiljö eller patch process?
Hej! Någon testmiljö i just detta fallet finns ej, däremot ett patch management system där du under normala omständigheter även skall kunna göra s.k. Rollbacks.
Men något gick bevisligen snett på just denna server, som omöjliggjorde en enkel återställning. Vi skall med aktuella leverantörer reda ut vad som gick fel, och såklart försöka minimera risken för liknande incidenter framöver.
Jonas Gustafsson, VD
Ballou