Mycket irritation kring webbhotellens uppsägningsavtal
Konsumentverket pekar nu på orättvisa avtal mellan webbhotell och dess kunder. Det är inte ovanligt att uppsägningstiderna är orimligt långa och att ångerrätten förhandlas bort, enligt Computer Sweden.
“Konsumentverket har fått in flera klagomål på att webbhotellen har orimliga uppsägningstider, förhandlar bort ångerrätten, inte anger sina priser korrekt och gör det krångligt att säga upp avtal genom att kräva skriftlig uppsägning.” skriver Carl Grape i tidningen.
“Många aktörer, man kan göra listan hur lång som helst egentligen, bryter mot svensk lagstiftning när det gäller marknadsföring, försäljning och avtalsvillkor gentemot konsumenter”, kommenterar Jonathan Sulo på webbhotellet Aleborg i samma artikel.
Givetvis ska alla regler och villkor kring ett avtal vara klara och tydliga. En kund ska vara kvar för att han/hon tycker servicen är bra – inte för att den är tvingad! På Ballou tycker vi att en månads uppsägningstid är lagom och skriftligen. Detta för att skydda både oss och kunden.
Vi kräver skriftlig uppsägning och inte per epost, detta är också för att i möjligaste mån skydda kunden från bedrägerier och andra otrevligheter.
I övrigt håller vi på Ballou med – rensa upp i branschen!
Share This Post
Comments (3)
Leave a Reply
Leave a Reply to Jonas Gustafsson Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Helt rätt. Städa upp i djungeln. När ska de börja kontrollera licenserna för operativsystemen hos de som driver s.k webbhotell kan man undra…
Roligt att Ballou även uppmärksammar detta. Det behövs verkligen en upprensning i vår bransch. Notera dock att ni måste acceptera muntliga uppsägningar i enligt svensk lag. Förslagsvis att ni spelar in dessa uppsägningar och arkiverar dem hos er (detta gör vi). Lycka till med er blogg, den var riktigt trevlig! 🙂
tack för Din input – vi måste kanske starta upp bandspelaren, vi har sett det som en säkerhetsgrej med ett signerat papper, som skyddar både oss och kunden…..Kul att Du gillar bloggen!!