Nätavbrott Ballou under gårdagen
Igår inträffade en incident som orsakade driftstörning i Ballous nätutrustning. Driftstörningen resulterade i driftavbrott för Ballous tjänster.
Felsökning påbörjades omgående. Driftavbrottet pågick mellan kl. 00.30 och 02.30. Majoriteten av tjänsterna fungerade sedan till vissa delar fram till kl. 11.30, när driften för majoriteten av Ballous tjänster slutligen återställdes.
Att lokalisera orsaken till felet tog tid på grund av att avhjälpning resulterade i följdfel som var komplicerade att hitta en gemensam nämnare för. Orsaken till inträffad incident berodde främst på en defekt switch som i sin tur orsakade att funktionalitet i det nätverksprotokoll, som används för möjlighet till redundans, påverkades negativt. Fel som skapades inom nätverksprotokollet orsakade följdfel inom Ballous nät och resulterade således i driftavbrott för Ballous tjänster.
Fel lokaliserades allt efter som och efter återställning skedde successivt återgång till ordinarie funktionalitet i Ballous nät. Majoriteten av Ballous tjänster var återställda ca kl. 12.00.
Senare lokaliserades även huvudorsaken till problemet och defekt switch byttes ut varpå total nätdrift återställdes för samtliga av Ballous tjänster och kunder.
Driftincidenten är utredd av Ballou och nödvändiga åtgärder är vidtagna. Som övrig information pågår arbete med att öka kvaliteten för Ballous nätdrift och framtidssäkra funktionalitet och tillgänglighet för Ballous drift.
Vid frågor vänligen kontakta Ballou via support@ballou.se eller 0455-555 88.
//Malin,
Platschef, Ballou – Hosting Intelligence
Share This Post
Comments (3)
Leave a Reply
Leave a Reply to Malin Almström Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Hej,
Jag förväntar mig en bättre rapport på det inträffade samt “garantier” för att något sådan inte inträffar igen.
Anledningen att vi flyttade våra servrar till er var just all redundans “till höger och vänster”… Dubbla dieselaggregat i all ära, men om en liten Switch ska kunna få ställa till det elände den gjorde så bör ALLA delar i kedjan kvalitetssäkras.
Straxt invid kl 01:00 dog våra servrar och var inte i drift förrän ca 10:00 igen!
Jag undanber mig språkbruk retoriskt för att om möjligt skönmåla det inträffade.
MVH // Björn Hammarskjöld
Hej Björn,
Självklart ska vi svara på dina funderingar. Vi återkommer till dig via e-post.
/Malin
Ballou
Björn, har försökt kontakta dig via e-post men får tillbaka mailet med ett felmeddelande. Ber dig sända ett mail till support@ballou.se med dina kontaktuppgifter så vi kan hjälpa dig och återkoppla kring dina funderingar angående driftstörningen. Tack.
/Malin
Ballou