Priskrig kan kosta kunden en hel del
De senaste årens priskrig inom webbdriftslösningar har varit positiva för kunden. Vem gillar inte när leverantörer tävlar om att få ge dig lägst pris?
Tyvärr finns det risk att ett långtgånget priskrig till slut försämrar kvaliteten på tjänsterna – det går ju bara att skära kostnader tills dess att det inte finns någon marginal kvar. Därefter måste man såklart börja skära ner på tjänstens kvalitet.
I veckan har det skett minst tre stora haverier bland svenska driftsleverantörer. Haverier drabbar alla någon gång, oavsett prisnivå, men tyvärr tror jag att vi kommer att få se mer drifttjänster som inte håller måttet. Säkerhetskraven ökar, men i takt med att priserna minskar så håller givetvis inte ekvationen.
Alla kan göra misstag, det dumma i vår bransch är att det inte är förrän i nödens stund man ser vem som kan infria sina löften. När allt tickar och går på är ju allt frid och fröjd. Det är därför viktigt för alla vi leverantörer i branschen att aldrig glömma kvaliteten. Priser ska givetvis pressas – men inte på bekostnad av kunden. Den drabbade kunden kan få betala priskriget mångfalt. Och drabbas kunden – så drabbas i slutet även leverantören – det vill säga vi själva.
Share This Post
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Leave a Reply