Rapport från Webbdagarna – dag 2
Första dagen av Webbdagarna bjöd ju på väldigt inspirerande ämnen och entusiastiska föreläsare. Dag 2 präglades i början mer av PowerPoint-presentationer som var felaktiga eller obegripliga.
Det senare kan ju förstås bero på min okunskap i ämnet; det som avhandlades var Big Data, alltså dessa enorma datamängder som skapas genom digitala kanaler och behovet av att tolka och analysera dem. Det är säkert viktigt, men presentationer blir kanske inte så mycket roligare än ämnet i sig?
Dessförinnan hade dock Beata Wickbom pratat väldigt inspirerande om att lita på användarna och nämnde Avanzas #sägdinränta som ett bra exempel på transparens. Att integreras med sina användare är ett måste om man skall lyckas framöver – Lady Gaga är tydligen bäst på det 😉
Therese Mannheimer pratade inlevelsefullt om att skillnad inte går att köpa för pengar, så sant – att vara tillräcklig, duktig och risken med att finnas och synas i alla dessa kanaler är att det helt enkelt kan bli för mycket. En reflektion värd att notera – ”good enough” duger kanske många gånger?
Från mässgolvet hade i alla fall killen i Drupal-kostymen det svettigaste jobbet – all heder åt honom!
Eftermiddagen ägnades åt seminarier i det mindre formatet; Viasats presschef Karin Zingmark gjorde en tydlig och bra presentation om hur Viasat gjort sin digitala resa från VD-bloggen 2006 – som enligt henne själv var en katastrof – till hur man möter kunderna idag via Twitter, Facebook, Youtube etc.
Konkreta tips som kändes relevanta även för en mindre organisation – alltså öppenhet, transparens och att kunderna kan bidra på ett väldigt positivt sätt genom sitt eget skrivande, bloggande och twittrande.
Det mest kontroversiella under dagen var väl när Lotta Wachtmeister presenterade deras nya projekt, bestofallworlds.com; det gick helt stick i stäv med allt annat som sagts – ett community “only by invites“. Twitter-kommentarerna lät inte vänta på sig heller, många i stil med ”[h]on är säkert en trevlig person – men detta kommer inte att fungera”. Osvuret är dock bäst – Lotta Wachtmeister ligger bland annat bakom A Small World som på sin tid var banbrytande inom sociala nätverk.
Dagen avslutades av Jocke Jardenberg, kändes skönt att få en skåning som avslutningstalade. Många kloka ord om hur man skall agera både som person och företag, en röd tråd i anförandet var att det inte alltid är så lätt att hamna rätt trots goda intentioner.
Slutordet var “do good shit“, och hur vet man vad som är good shit? Det vet man inte alltid – men oftast vad som är bad shit, undvik det!
Summa summarum; två bra dagar – hoppas bara det inte krockar med WorldHostingDays nästa år också.
Jonas Gustafsson
Vd Ballou Hosting Intelligence
Share This Post
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Leave a Reply