Säkra din IT-drift under Julhandeln – Viktig checklista!
Som vi alla vet så innebär julhandeln stora påfrestningar på våra IT-system.
Handeln växer dessutom lavinartat på internet vilket även skapar utmaningar i logistikbranschen.
PostNord, Svensk Digital Handel och HUI research prognostiserar att den Svenska e-handeln ökar med 17% under 2017 jämfört med föregående år. Mer om det kan du läsa här: https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord-sverige/2017/e-barometern-rekordjul-pa-natet-e-handeln-vaxer-med-17-procent-under-2017/
Enligt DIBS omsätter e-handeln i Sverige hisnande 109,5 miljarder 2017.
Ladda ned och läs mer i rapporten – Svensk E-handel 2017: http://info.dibs.se/svensk-ehandel-2017?hsCtaTracking=fe44d1bf-34a1-4382-8b9e-336aee83fb25%7Cb9c862f8-d452-497a-aee4-9d25b9931902
På Ballou arbetar vi proaktivt tillsammans med många av våra kunder och deras kritiska IT-drift inför Julhandeln. Målet är att säkra driften för att undvika nedtid vilket orsakar stora försäljningsförluster.
Framförallt är e-handelsbutiker av naturliga skäl extra utsatta under Black Friday och övrig Julhandel då en stor del av årsomsättningen genereras vid den här tidpunkten.
Hur kan ni säkra er IT-drift?
Till att börja med är kommunikation är A och O. Har du inte en redan väl etablerad dialog med din driftpartner föreslår jag att ert bolag tar initiativet och etablerar den omgående.
För att er driftpartner ska kunna leverera de bästa möjliga förutsättningarna är det viktigt att ni är transparenta i er dialog och låter er partner få ta del av så mycket information som möjligt när det gäller era system, integrationer, försäljningsvolymer och prognoser.
Nedan följer ett par praktiska tips:
- Låt din driftpartner veta hur er verksamhet prognostiserat årets försäljningsvolymer.
Ju mer ni kan specificera desto bättre. Ta gärna hjälp av analysverktyg såsom Google Analytics. Titta även på era transaktionsvolymer från föregående år om detta är möjligt.
- Säkerställ att era applikationer är uppdaterade.
Det här är viktigt både ur ett prestanda- och säkerhetsperspektiv. Nyare versioner har moderniserats och kan lagra/läsa information snabbare, har bättre kompabilitet med hårdvara och kan tillgodose sig mer kraft s.k. hårdvara i form av processorer och minne.
Utvecklingen sker i rasande takt och att ha senaste “stabila” version installerad är viktigt.
- Säkerställ att de senaste patcharna är installerade.
Det här är mycket viktigt framförallt ur ett säkerhetsperspektiv. Något säkerhetsexperten @Jacoby brukar lyfta i sina föreläsningar och rekommendera. Era IT-system är inte bara känsliga ur ett prestandahänseende under julhandeln utan även för hot från internet i form av ransomeware, trojaner, maskar, och Phishing-attacker.
Vi rekommenderar att patchningar av era applikationer görs på veckobasis för att ni hela tiden skall ha säkrade system mot omvärldens hot.
Här kan ni läsa mer om hot och patchning: https://www.ballou.se/sa-sakrar-du-upp-din-it-miljo-innan-en-attack-hander/
- Ni behöver ställa er frågan: Hur kritisk är vår applikation/vårt system?
Vad blir påverkan av att systemet ligger nere eller data förloras? Hur stort blir försäljningstappet? Hur många kunder och interna medarbetare drabbas?
Jag rekommenderar att ni ser över er infrastruktur, era applikationer och övervakning.
Redundans är att rekommendera – Dvs. om en server går ned, så finns det minst en till som fungerar. Dessutom kan de fördela belastningen mellan varandra med en lastbalanserare.
- Backup
Backup av era applikationer och er data är nödvändig. Skulle ni få ett applikationshaveri som inte är allt för ovanligt tyvärr, då kan er data bli korrupt och oläslig, data kan försvinna och applikationerna helt sluta fungera. Risk finns även med externa hot som jag nämnt tidigare i form av ransomeware o.dyl. Här kommer era backuper in. Säkerställ att er driftpartner tar backuper på rätt sätt. Backup bör finnas på både era applikationer och er data. Se även över hur länge backuperna lagras.
Jag rekommenderar även att ni har ytterligare en extern backup, i ett annat driftcenter än den era servrar står i. Eller att ni har georedundans på servrar och backuper. Detta kan vara ett viktigt komplement om en brand inträffar i det ena driftcentret.
- Övervakning – Är era servrar alltid uppe, fungerar er tjänst som den ska?
Att ha övervakning på infrastrukturen och på tjänsterna är inte alltid självklart hos en driftpartner, men ack så viktigt. Händer det något med ditt system skall driftteknikerna genast börja arbeta på problemet och försöka återställa er funktion till det normala så snabbt som möjligt. Detta bör ske proaktivt så att driftteamet upptäcker problemen och kan åtgärda dem innan kunderna upplever problem om möjligt.
Tänk på att både ha övervakning på både servrar och applikationer. Kan du addera övervakning på dina värdekedjor är detta ett mycket bra komplement då det visar att hela ditt system fungerar från server till tjänsten som din kund nyttjar.
Exempel på värdekedjemätning kan vara en mätning av ett köpflöde på webben – fungerar det t.ex. att lägga en vara i varukorgen och genomföra ett helt köp?
Genom att ha en medvetandehet om dessa punkter är incidentriskerna små. Ni är uppdaterade, har backuper om något händer och ni har en effektiv och upparbetad dialog direkt med er driftpartner.
Mitt mål är att våra kunder skall känna sig trygga med sin driftmiljö, sova gott och vakna nästa dag och se försäljningssiffrorna på nya rekordnivåer.
Välkomna att kontakta mig, Patrik Stjerna, Jonas Gustafsson eller Thomas Olsson om ni behöver rådgivning eller vill nyttja någon av Ballous tjänster.
Vi nås på sales[at]ballou.se
Till sist vill jag önska er en God Jul & Gott Nytt År!
Lycka till med Julhandeln!
Patrik Stjerna, CSO på Ballou Hosting Intelligence
Tags
Applikationer Backup Ballou Belastning Blac Friday DIBS driftpartner E-handel Extern backup försäljning Google Analytics Hot HUI research Infrastruktur Internet IT-drift Jonas Gustafsson julhandel Lastbalansering Övervakning patchning Patrik Stjerna Påverkan Phishing PostNord Rådgivning Ransomeware Redundans Risk säkra Säkrade system Support Svensk Digital Handel System Thomas Olsson Tjänst Transaktionsvolymer Uppgradering VärdekedjaShare This Post
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Leave a Reply