Samarbeta eller försvinn!
Igår var vi ett dussintal aktörer inom drift- och hostingbranschen som samlades i Stockholm för att diskutera de möjligheter och utmaningar som finns. IBM:s MSP-division är initiativtagare till dessa rundabordssamtal och moderator är den förträfflige Magnus Höij från IDG.
Jaha! Hur ser då utmaningen ut för oss mindre aktörer? Var finns hotbilden? Finns det någon hotbild alls? Är Microsoft ett hot eller en möjlighet? Är kanske arrangören IBM ett hot eller en möjlighet? Det ska sägas att det gavs inga exakta svar på detta. Vi som var där löser uppgiften åt våra kunder på lite olika sätt och det finns väl inget facit på vad som är rätt eller fel – huvudsaken är vi kan erbjuda kundnytta genom tjänsten, med eller utan Microsoft och IBM.En sak som de flesta var överens om var att det kommer att krävas samarbete i olika former! Samarbete för att kunna bli den där OneStopShop som jag tror tilltalar många kunder inom SMB-segmentet, alltså små och medelstora bolag – den typiska Balloukunden helt enkelt! Vi måste bli ännu duktigare på att paketera alla delar ner i funktioner och tjänster som präglas av enkelhet, tydlighet och kundnytta. Det som driver samarbete är bland annat kraven på snabb omställning. Som liten aktör har du såklart mindre möjligheter att jobba med ständig produktutveckling och brist på kompetens är en annan grundbult till varför samarbete är viktigt. Vi klarar helt enkelt inte av att vara bäst på allting själva. Fokus på det som vi är bäst på – drift, hosting & infrastruktur – och sedan etablera starka, väloljade samarbete med program- och utvecklingsbolag (alltså ISV sfären). Det tror jag mycket på!
Vi pratade en hel del om vikten, eller ovikten, av geografin när det gäller Molntjänster. Är det viktigt att data finns i Sverige för svenska bolag? Både ja och nej skulle jag säga. Närheten är en viktig faktor för vissa funktioner och tjänster – man vill kunna ringa sin lokala leverantör och inte hamna i ett callcenter på andra sidan klotet som inte har en susning om min verksamhet. Samtidigt kan en geografisk spridning vara effektiv för att minska svarstider om du som kund befinner dig på en global marknad. Vi erbjuder ju nu genom vår Molntjänst en CDN-funktion som gör att vi kan “cacha” data från ett antal datacenter runt om i världen och presentera innehållet på den plats där den fysiska konsumenten finns – bra kundnytta helt enkelt.
Min egen slutkläm från detta är att sluta prata om molnet som någon abstrakt företeelse – det är nutidens sätt att leverera IT på helt enkelt!
Kvällen avslutades med ett besök i Hotel Nordic Sea:s Ice Bar och en efterföljande trevlig middag. Tack till IBM och alla deltagare för en givande eftermiddag!
Jonas Gustafsson, VD
Share This Post
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Leave a Reply