Telia ändrar utgående e-postserver, SMTP
En del av våra kunder har hört av sig under dagen och berättar att de inte längre kan skicka e-post. Detta beror troligtvis på att Telia gjort ett arbete som påverkar dig som har Telia som bredbandsleverantör men annan leverantör av e-post, till exempel Ballou. Om du har din e-post hos oss på Ballou och har Telia som bredbandsleverantör och dessutom upplever problem med att skicka e-post behöver du ändra inställningar i ditt e-postprogram, enligt nedan.
Öppna ditt e-postprogram och leta upp ”Inställningar för e-postkonto” eller något liknande. Exakt term skiljer sig lite åt beroende på vilken e-postklient du använder.
Väl inne i inställningarna letar du upp ”utgående e-postserver”. Om det står ”smtprelay1.telia.com” så behöver du ändra.
Ange följande inställning för utgående e-postserver: “mail.dittdomännamn.xx”. Ersätt ”dittdomännamn.xx” med ditt eget domännamn, till exempel ”ballou.se” i vårt fall.
Ange även port “2525” och “autentisering krävs”. Spara inställningarna.
Nu ska det fungera.
Enligt informationen på Telias hemsida ska angiven e-postserver inte beröras men efter vad vi hört från ett flertal kunder så behöver det tydligen ändras enligt ovan. Just nu har vi ingen officiell kommentar från Telia.
Share This Post
Comments (2)
Leave a Reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
När är ovanst blogginlägg inlagt?
MVH
Marina, Sveriges Mediebyråer / Stockholm Media Week AB
Hej Marina.
Detta blogginlägg gjordes den 10/6 2010. Du hittar datumet på fliken till vänster vid inlägget.