Vad tycker dina kunder och besökare – egentligen?
Jasko Mahmutovic på SurveyLegend saknade ett smidigt verktyg för att få reda på vad hans besökare ville ha – och byggde det därför själv. I våras hamnade Jasko på tidningen Internetworlds lista över Sveriges mest intressanta webbentreprenörer.
På Ballou tycker vi SurveyLegend verkar vara en riktigt bra och enkel funktion som skapar mervärde för våra kunder. Vi kommer därför framöver att titta på hur vi kan erbjuda SurveyLegend i vårt programbibliotek. Vi lät Jasko själv berätta lite om hur de tänkte.
Vad tycker dina kunder egentligen? Det är en bra fråga – men har du ett lika bra svar?
I dag kan du enkelt se – genom att bara besöka en hemsida – om ett företag i fråga kommunicerar med sina besökare och kunder eller inte. Om de ställer rätt frågor och därigenom får de viktiga svaren.
Genom att veta vad någon du har en relation med tycker är bra, dåligt et cetera – kan du snabbt åtgärda brister och bli bättre. Men frågan är hur du gör det som ett litet och kanske nystartat bolag och hur du gör det snabbt?
Svaret på andra frågan är enkelt, Internet har allt du behöver för att köra igång snabbt med dina undersökningar och ofta till en väldigt liten kostnad. Kruxet är att det bästa med onlinebaserade enkäter ofta även är det sämsta.
Snabbheten på nätet gör att när en besökare kommer blir vistelsen gärna kort och upplevelsen dålig. Alla har vi varit med om att få enkäter i ansiktet och få av oss orkar svara.
Denna typ av undersökningar går i dag att snabbt och enkelt skapa med verktyg som PollDaddy, SurveyGizmo, Zoomerang och en massa andra. Men du kommer att märka att svarsfrekvensen blir skrämmande låg om du inte tänker till, utan förlitar dig blint på verktyget.
När jag själv tänkte starta en butikskedja online för att sälja smycken ville jag börja med att fråga just besökaren vad de ville ha. Jag hittade dock aldrig något vettigt verktyg för mitt ändamål eftersom de alla bygger på gamla rötter och en traditionell typ av undersökningar som härstammar från undersökningar via e-post – som sedan tagit stegen ut på webbsidan.
Då man som kunder ville snabbt, men utan att bli störda, se vad de kanske skulle köpa – jag begrep att mina frågor var tvungna att från grunden ha fokus på det visuella och inte det textmässiga. Genom att integrera en undersökning direkt som en del av webbsidan och med fokus på bilden istället för texten skulle jag öka antalet svar, minska irritationen och få besökaren att lämna feedback av egen vilja, vilket är guld värt.
Det kunde jag inte åstadkomma på ett enkelt och snyggt vis med verktygen ovan – så jag fick bygga ett själv. I dag är vi 9 stycken där ibland en extern partner (Tiny Little Monsters) som arbetar med att utveckla och distribuera detta verktyg kallat SurveyLegend – fritt för alla att använda direkt.
Med SurveyLegend kan vi lätt som en plätt lägga ut visuella undersökningar helt integrerat med webbsidan i övrigt och kan spela på besökarens känslor, spontana reaktioner och vilja att få sin röst hörd – istället för att slösa flera minuter av deras liv på att fylla i tråkiga rutor.
Fem klick – och så är det kanske över. Om de gillade vad de såg kan de klicka en gång till och dela med sig av undersökningen till Facebook, LinkedIn eller Twitter.
Deras röst är hörd och de är nöjda. Deras röst är lagd och du som sajtägare blir överlycklig, eftersom det som sagt är otroligt värdefull information du sedan kan analysera på insidan.
De som lyssnar på omgivningen runtomkring dem kan alltid korrigera sin skuta i rätt riktning. Den som navigerar rätt på marknaden kan också knipa större andelar.
Share This Post
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Leave a Reply