Vi är för dåliga på att lära ut om hosting
I dag svarar jag på ett debattinlägg i Computer Sweden. Johan Hedlund tyckte förra måndagen till om svenskarnas förträfflighet inom IT-branschen. Bland annat tog han upp svenska företags ovilja att satsa på sina webbservrar, många hyr alldeles för klena serverlösningar vilket leder till att tillgängligheten i längden blir för dålig.
Som driftsleverantör ser vi allt detta från insidan och kan bara hålla med. Jag kommenterar Johans debattinlägg i dag och förklarar att det mesta handlar om okunskap. Det är dessutom vårt eget ansvar att lära ut denna kunskap – fokus ligger i dag på utrymmet, när det borde ligga på säkerhet eller redundans.
En del av problemet skulle kunna undvikas om vi fick den kraftfulla branschförening jag förespråkat över en tid. Att sätta igång något sådant tar givetvis lite tid och kraft. Detta är resurser jag åtminstone gärna avsätter för att både bransch och kunder ska inse att tillgänglighet lönar sig.
Share This Post
Comments (2)
Leave a Reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Recent Posts
Categories
- Avancerad drift
- Blandat
- Branschföreningen
- Business
- Consultation
- Domäner
- Drifthallen
- Driftstörning
- E-handel
- E-post
- Egen server
- Event
- Kunder
- Kundverktyg
- Lediga jobb
- Linux
- Microsoft
- Miljö
- Molndrift
- Nya tjänster
- Office 365
- Okategoriserade
- Personal
- Pressmeddelande
- Projects
- Säkerhet
- Säkerhetspatch
- Sprayflytt
- Support
- Tips
- Webbhotell
Hmmm, Jonas, du har jobbat mkt med ditt utseende sedan sist, om man kan lita på bilden i debattinlägget.
Ja man kan inte ligga på latsidan, om det blev till det bättre låter jag andra bedöma 🙂